Bratia! Skrze Krista máme takúto dôveru k Bohu! Sami od seba nemôžme si nič pripisovať, ako by to bolo od nás, lež všetka naša schopnosť je od Boha. On sám nás urobil schopnými, aby sme boli služobníkmi Novej smluvy, a to nie podľa písmena, ale podľa Ducha, pretože písmeno zabíja. Duch však oživuje. Keď už služba (zákonu) smrti, ktorý bol písmenami do kameňa vyrytý, bola taká slávna, že synovia izraelskí nemohli hľadieť Mojžišovi do obličaja pre jas jeho tváre, ktorý bol pominuteľný, akože by nemala byť oveľa slávnejšia služba Duchu? Keď služba odsúdenia bola taká slávna, služba ospravedlnenia je oveľa slávnejšia!
Takto dôverujeme Bohu skrze Krista. Nie že by sme boli schopní vymyslieť niečo sami od seba, akoby to bolo z nás, ale naša schopnosť je z Boha. On nás urobil súcich za služobníkov Novej zmluvy, a nie litery, ale Ducha; lebo litera zabíja, kým Duch oživuje. Keď už služba smrti, písmenami vyrytá do kameňa,[1] bola taká slávna, že synovia Izraela nemohli hľadieť Mojžišovi do tváre pre jas jeho tváre, ktorý bol pominuteľný, ako by služba Ducha nebola oveľa slávnejšia? Lebo ak bola služba odsúdenia slávna, služba ospravedlnenia je oveľa slávnejšia.
[1] „Služba smrti vyrytá do kameňa“ je služba v Starom zákone, ktorý ukladal rôzne povinnosti, ale nedával primeranú pomoc na ich splnenie. V tomto zmysle zabíjal.
A takúto dôveru máme skrze Krista k Bohu; nie, že by sme boli dostatoční niečo myslieť od seba, jako by zo seba, ale dostatočnosť naša je z Boha[1], ktorý nás i uspôsobil za súcich služobníkov nového zákona, nie podľa písmena[2], ale podľa ducha; lebo písmena zabíja a Duch obživuje.[3] Ale keď vysluhovanie usmrcujúcich písmen[4], vyrytých do kameňa, bolo tak oslávené, že synovia izraelskí nemohli pozerať Mojžišovi do tvári pre jasnosť jeho obličaja, ktorá bola pominuteľná, jakože nebude prisluhovanie Ducha vo väčšej oslave? Lebo keď vysluhovanie zatratenia je slávne, omnoho viacej prisluhovanie spravedlivosti je slávou.
[1] No toto naše apoštolské dielo je vlastne účinkom Ducha svätého, bez ktorého by nám to nikdy ani na um nebolo prišlo.
[2] Nový zákon nie je len súhrnom prikázaní, jako bol starý zákon, ale nový zákon obsahuje v sebe i milosť Ducha svätého.
[3] Písmena zabíja, t. j. zákon zabíja tých, ktorí ho prestupujú, a keďže bez milosti bolo nemožno zachovať starý zákon, a milosti nebolo v starom zákone, preto on zabíjal. Bez neho ľudia neboli by mali hriechu. Duch svätý oživotvoruje to, čo bolo umŕtvené skrze smrteľný hriech.
[4] Vysluhovanie, t. j. dávanie zákona, ktorý mnohým ľuďom slúžil k zahynutiu, jako časnému, tak i večnému.

Chcem odoberať novinky:

Neplatná e-mailová adresa!
Bez poskytnutia súhlasu nie je možný odber noviniek.